Kunderna ska kunna ansöka om bolån mitt i natten

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Text  Jacqueline Fahlander  FOTO  SEB

Allt fler gör bankärenden i mobilen. Mika Burman Götz är en nyckelspelare i SEB:s digitala transformation.

Klockan är halv nio när Mika Burman Götz, tillförordnad chef över SEB:s internetbank och tillhörande appar, tar sin tekopp och går in i ett av mötesrummen. Hon har bjudit in till ett styrgruppsmöte och i fokus står utvecklingen av SEB:s mobila banktjänster. 

Det mobila användandet har växt explosionsartat. Förra månaden hade vi cirka 12,5 miljoner besök i vår mobilbank. Dagens bankkunder ställer höga krav på tillgänglighet. De vill kunna göra betalningar eller kolla sitt saldo oavsett tid på dygnet. Vi är måna om att ge dem en utmärkt kundupplevelse när de möter oss digitalt, de ska få rätt sökträffar, en överblick över sitt sparande och även kunna ansöka om bolån mitt i natten.

Under Mikas intensiva arbetsdagar växlar ofta perspektivet från mer strategiska frågor som hur man kan locka fler företagskunder att göra sina bankärenden via mobilen, till mer operativa, som hur mobilbankens nästa release ska se ut.

Som ett led i den digitala transformationen har SEB skapat en koncernövergripande avdelning, Digital Banking, som håller ihop alla kanaler. Mikas team, som fokuserar på den svenska marknaden, består av cirka 55 medarbetare som sysslar med allt från webbanalys och säkerhetsfrågor till design och användarupplevelse.

Senaste halvåret har vi arbetat intensivt med att ta fram en digital strategi och vision. Hur vill vi att det ska vara att vara kund i banken om fem år? Det enda vi vet är att vi inte vet vad framtiden innehåller i termer av ny teknik och nya utmaningar. Vi måste ha ett arbetssätt som gör oss redo att möta osäkerheten.

Att ge människor bättre koll på sin privatekonomi är en stark drivkraft för Mika. Den är lika relevant idag som när hon inledde sin karriär på Unga aktiesparare för elva år sedan och var ute i skolorna och föreläste om privatekonomi.

Om du har koll på din ekonomi känner du dig tryggare och kan fatta bättre ekonomiska beslut. På det sättet gör vi världen bättre. För mig är det viktigt att SEB tar ansvar och är en positiv kraft i samhället. Jag är stolt över bankens samhällsengagemang och att vi stöttar såväl entreprenörsorganisationer som ungdomar via organisationen Mentor.


Namn: Mika Burman Götz

Titel: Acting Head Internet Banking.

Utbildning: Civilekonom samt kurser i socialpsykologi, Uppsala universitet, examen 2004.

Oumbärligt på jobbet: Min mobil, hela mitt liv finns i den.


SEB är en relationsbank. Vi drivs av viljan att skapa värde för kunderna. Vi gör det genom att bygga vidare på vårt arv av entreprenörskap, internationell utblick och långsiktigt perspektiv. Vi har länge tagit en aktiv del i utvecklingen av de samhällen där vi är verksamma. Sverige och de baltiska länderna erbjuder vi finansiell rådgivning och ett brett utbud av finansiella tjänster. I Danmark, Finland, Norge och Tyskland har SEB ett starkt fokus på fullserviceerbjudanden till företagskunder och institutioner.

LÄS MER PÅ: www.sebgroup.com/career

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someone