”Mångfald skapar dynamik – dynamik skapar resultat”

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Från storbanker i Schweiz till techbolag i Boston – nu driver Hélène Barnekow Telia Sverige mot målet att skapa en innovativ och dynamisk arbetsplats som ska leda utvecklingen av framtidens kommunikationslösningar och bli nya generationens telekomföretag.

TEXT: GUSTAV FELANDER FOTO: KRISTOFER HEDLUND

Värderingsdrivet och innovativt. Ambitiöst men prestigelöst. En blandning av både människor och idéer – så beskriver Hélène Barnekow ingredienserna för sin ideala arbetsplats. Det är den kulturen som hon med sitt ledarskap implementerat i organisationen sedan 2014, då hon headhuntades till TeliaSonera som Global Marknadschef. Innan dess hade civilekonomen från skånska Kävlinge hunnit med internationella vändor på storföretag som Ericsson och EMC – något som gjorde henne åtråvärd på den heta teknikbranschen. Sedan våren förra året är Hélène Barnekow VD för Telia Sverige. Med innovativa satsningar inom allt från smart-TV och 5G till uppkopplade hem och bilar är Telia allt annat än bara en telefonoperatör.

– Hela digitaliseringen går oerhört snabbt. Telia är idag knutpunkten i nya digitala ekosystem där vi genom nya samar- beten med företag, kommuner och landsting som bland annat Google, Tesla, Spotify och Region Skåne kan erbjuda helt nya tjänster till våra kunder. Dessutom kan vi erbjuda en helhet i kraft av vår erfarenhet och vår storlek.

Bland medarbetarna finns några av landets vassaste innovatörer och utvecklare samlade. Men en bred verksamhet ställer också krav på en bred kompetensgrund bland medarbetarna, och för att få till det krävs rätt mix av människor.

För Hélène är det enkelt: Precis allt handlar om våra kunder. Våra kunder speglar hela mångfalden i samhället. För att kunna möta alla kommande utmaningar måste den även speglas hos oss. Mångfald bland medarbetarna skapar dynamik och med den dynamiken får vi nya perspektiv och lösningar på problem, vilket också bidrar positivt till företaget.

– Diversitet gör att det blir idérikare, öppnare och roligare att arbeta. Just därför arbetar vi på Telia passionerat för jämställdhet och att få er kvinnor att välja en karriär inom teknikbranschen. Vi vill synas och få med kvinnor, för vi vill att de ska vara med och forma oss som företag, säger Hélène och avslutar:

– Vi är en arbetsgivare för alla, och här finns verkligen inga karriärsbegränsningar på grund av vem du är eller var du kommer ifrån. Det är jag väldigt stolt över, säger hon. I min ledningsgrupp är 40% kvinnor. När vi rekryterar vill jag alltid ha förslag på lika många män och kvinnor. Sedan handlar det alltid om den bästa kompetensen. Ledarskap handlar om personlighet och inte om kön. Men jag tror att så länge jag driver verksamheten utan fördomar och med fokus på mångfald så sänder det viktiga signaler och är något som sprider sig i hela verksamheten. Det är viktigare att göra än att bara prata.


 

Hélène Barnekow
Titel: VD Telia Sverige
Hélènes tre karriärtips till unga kvinnor:

1. Passion. ”Det kanske mest självklara, men hitta någonting som är lustfyllt och viktigt för dig.”

2. Visa resultat. ”Det är viktigt att skapa mätbara resultat, så att du kan visa upp dina framgångar svart på vitt.”

3. Fastna inte tidigt. ”Se till att fortsätta ut­ veckla dig själv. Fastna inte i ett bås någonstans och nöj dig med det. Och nätverka mycket!”

Bubblare: Hitta rätt chef. ”Det gör väldigt mycket, särskilt för unga kvinnor.”

Helene om vad företagsledare kan göra för att locka tjejer till teknikutbildningar:

– Genom att vara ett bra föredöme och visa att det finns många kompetenta kvinnor i ledande positioner på företaget. Om valbered­ningens förslag går igenom vid TeliaSoneras årsstämma, kommer TeliaSoneras styrel­se bestå av hälften kvinnor och hälften män. Det ger en mycket viktig signal!

… vad konsekvensen av genomgående jämställda styrelser skulle bli för landets företagsklimat:

– Ledarskap handlar om kompetens och inte om kön. Men precis som i min led­ningsgrupp, där 40 procent är kvinnor, är det viktigt med en balans. Min erfarenhet är att män och kvinnor angri­per frågor på lite olika sätt.


 

OM TELIASONERA

Vi är TeliaSonera, den nya generationens telekomföretag. Våra 21 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm.

Läs mer på: www.teliasonera.com

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Rekommenderat för dig

”Ha gärna en plan, men inte så mycket plan att du inte är öppen för de dörrar som kan öppnas”
Att bygga CV – från början
Så snackar du igång din karriär!